In Another Country sau Filmul – instanță

In-Another-Country-PosterUn scenariu. Trei femei. O țară străină. Un film ca un buchet de flori de cîmp: In Another Country (Da-reun na-ra-e-seo).

Din moleșeala zilei și din plictiseala așteptării, Won-ju iese cu un scenariu. Pune pe hîrtie o poveste simplă. Inspirată de sine, o creează pe prima Anne, regizorul ce caută inspirație și oameni interesanți, care să îi stimuleze nervul artistic. Apoi își dă seama că Anne poate lua o prea frumoasă postură de victimă și o transformă într-o veșnic îndrăgostită infidelă, doar pentru a o pune să se căiască în cea de-a treia ipostază, de femeie trădată.

Pe scurt, un film creat pentru Isabelle Huppert. Pentru a dovedi încă o dată priceperea ei de a gîdili roluri complexe și de a îmbrăca personajele cu o materie strălucitoare. Poate că nu este cel mai reușit film al regizorului Sang-soo Hong, dar este, pentru mine, o adiere de parfum prospăt ce iese la suprafața dintre atît de multe film greoaie vizionate în ultima vreme. Cu un inteligent joc, acest In Another Country atinge dintr-un zbor ușor cîteva tematici ce ar putea constitui o dramă suculentă: infidelitatea, neîncrederea, explorarea de noi teritorii și singurătatea. Printr-o formă deșteaptă și intrigantă, regizorul reușește să transforme acest potențial eșec într-o imagine frumoasă, ce crește și se lărgește pe măsură ce se scurg minutele.

Plin de personaje cheie, acest film atacă, în primul rînd ideea de cuplu. Anne este pe rînd o femeie liberă, una încătușată și una complicată, iar aceste răsuciri scot la iveală trăiri și sentimente noi pentru fiecare postură. Prima Anne nu ar fi suferit niciodată din pricina unui bărbat ce o lasă să aștepte, la fel cum cea de-a doua Anne nu se imaginează părăsită și cum cea de-a treia nu concepe viața de una singură, așa cum o trăiește prima. Singurul punct comun, pe lîngă acest loc mitic/mistic/magic în care se retrag din diferite motive, este un salvamar ce le taie calea din senin. Poate că într-un alt spațiu l-ar fi ignorat, dar aici, pe plaja aproape pustie, din dorința de interacțiune toate cele trei doamne franțuzoaice îl întreabă pe chipeșul bărbat dacă nu suferă de frig și dacă le poate ghida către un far, cel mai apropiat element turistic din zonă. Aceeași repetiție se întoarce în mai multe situații, ca un deja-vu, în toate cele trei instanțe, oferind filmului un aer proaspăt, mai rar întîlnit. Din același unghi, aceeași perspectivă, dar cu personaje principale ce arată identic dar diferă radical, comunicarea reușește să se bifurce și să ne facă să simțim mici inflexiuni pe care, poate, că le-am fi ignorat dacă imaginea ar fi fost alta.

Dacă la început o rugăminte de a împrumuta o umbrelă sau o întrebare oarecare ni s-ar fi părut banale în firescul lor, pe măsură ce ajungem să descoperim cele trei femei realizăm că ni se prezintă trei microuniversuri într-o relație de subordonare perfectă cu un macrounivers necunoscut. Vom înțelege prin apariția elementului religios buddhist că destinul atrage în acest loc cîțiva oameni, ce, guvernați de aceleași forțe superioare, se vor descătușa și exterioriza în aceeași manieră. Sau, poate că avem de-a face cu un film în film, ce iese din banal printr-o poveste curioasă, ce pune la mezat emisfera creativă a creierului cinefil.

Name: In Another Country (Da-reun na-ra-e-seo)
Director: Sang-soo Hong
Actors: Isabelle Huppert, Kwon Hye Hyo, Jung Yu Mi
Awards

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s