Amour sau Filmul-bufniță

amour-2În liniște, viața lui George și viața Annei se apropie de final. După un neașteptat atac cerebral soția lui George, cea care îi umple fiecare zi cu prezenta ei, devine imobilizată într-un scaun cu rotile. O luptă zadarnică se dă în ființa Annei, care se degradează și se întoarce în timp, la zilele unei copilării inocente. Tihnit, moarte le distruge cu calm rutina și apasă pe iubrea ce s-a legat între cei doi ca pe un abces ce stă să pocnească.

De la Pianista încoace am crezut că nu se mai poate face așa ceva. O poveste cu un parcurs ușor de antipicipat care să ne lase în final atît de afectați încît să considerăm acest film o tortură. Amour este, prin definiție, ceva mult prea greu de îndurat. Prin sinceritatea lui și redarea fidelă a trăirilor unor oameni pe care ajungem să îi cunoaștem ca de-o viață, cîștigătorul Palme d’Or-ului din 2012, se simte ca o palmă dată cu putere peste obraz.

Iar această stare este frumos conturată de cîteva scene pe care îmi place să le numesc scene-bufniță (albă). Una dintre ele, poate cea mai greu de descifrat, este cea în care apare pentru prima dată, pe fereastra deschisă a evadare, un porumbel. Îl vom vedea din nou, încolțit de  George, prins într-o strînsoare din care se zbate să iasă doar pe jumătate. La vederea acestor soli de moarte mintea ne zboară automat (sau cel puțin mințile iubitorilor de Haneke) la minunatul moment din Das weisse Band în care tatăl găsește o vrabie trasformată cu un foarfec într-un crucifix, un moment care prevestește răul. Același rol îl are și discuția pe care o au cei doi la masă, în care din dragoste, Anne îl numește pe George un monstru, la fel cum ni se va părea și nouă, în final, pentru cîteva secunde.

amour3

O foarte frumoasă smuncitură de condei este imaginarea iubirii din interior și, cu mare greutate, din exterior. Prin rolul superbei Isabele Huppert realizăm că tot ceea ce este paralel sau extrem de puțin tangențial cu relația ce are de suferit se transformă într-un mare tartor. Eva, fiica celor doi bătrîni, cere socoteală și consideră că are dreptul de a interveni dur și de a rupe în bucăți înțelegerea ce există între tatăl ei și Anne. Asemeni unui meteorit, fiica încearcă să pătrundă în atmosfera ce se lasă din ce în ce mai greoaie și să obțină răspunsuri care i-ar folosi doar pentru a blama pe cineva pentru starea în care se află mama ei. Vom fi martorii unui frumos dialog, ce ne duce din nou cu gîndul la copilărie, prin atitudinea de Pater Noster pe care o împrumută Georges. Dintr-o disperare acută, bărbatul se protejează mustrînd și gonind singurul liant dintre el și lumea neafectată de tragedia din microcosmos. Acela este momentul în care știm cu certitudine că toate temerile Evei se vor împlini.

amour7Dacă este să încercăm, abuziv, reducerea lui Amour la un singur cuvînt atunci cred că am alege cu ușurință degradarea. Un întreg univers se construiește în jurul acestui regres uman. iar prima schimbare este în atitudinea lui Georges. Oarecum, cu cît boala Annei avansează, iar moartea se apropie, cu atît dragostea lui pentru ea crește și, într-un mod miraculos, se pietrifică. Este jumătate din timp conștient că o va pierde, cealaltă jumătate captiv într-o agonie tulburătoare care îl face să își dorească dispariția ei. Acest joc de stări este, de fapt, o ilustrare perfectă a limitelor anduranței, a naturaleții durerii și a firescului.

amour5

Pe scurt, Amour este o proiecție a realității pe ecran, fără tușe false sau îngroșate, care ne va face să luăm o pozitie răspicată, pe care apoi să o contestăm cu vehemență. Sau altfel spus, este un film emoționant care va cutremura prezentul pe care stă așezați căldicel și va răci gîndurile către viitor.

Name: Amour
Director: Michael Haneke
Year: 2012
Actors: Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva, Isabelle Huppert
Awards: Palme d’Or

9 thoughts on “Amour sau Filmul-bufniță

  1. frumoasa recenzie, eram sigura ca o sa-ti placa si tie. mie mi-a placut foarte mult, atinge un nivel atat de aproape de perfectiune cum nu am mai vazut de mult la un film

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s