Pieta sau Revolta

pietaO mamă. Un fiu. O răzbunare. Un film în bizara regie a marelui Ki-duk Kim.

O față inexpresivă și o satisfacție sadică în fața durerii. Atît se poate spune despre Lee Kang-do, un recuperator, care schingiuiește necunoscuți cu aceeași ușurătate cu care o mamă își răzbună copiii. Întreaga lui viață se rezumă la bani murdari, o lamă de cuțit, o sticlă de alcool și o ură ascunsă pentru cea care l-a abandonat după naștere. Și la o armonie dură și rece, care nu se cutremură și nu se clatină. Va fi nevoie de o femeie cu o dorință enormă de răzbunare pentru a-l scoate pe Lee Kang-do din căldicelul său și a-l aduce pe tărîmul sentimentelor.

Pe scurt, la o primă vedere, putem spune despre Pieta că este o altă față a regizorului Ki-duk Kim. Pînă aici nu am văzut tratată relația mamă-fiu (sper sa nu mă înșel), nu am văzut o simbolistică atît de redusă, nu am avut o poveste atît de lin curgătoare și nu am simțit trăirile personajelor atît de intens. Pînă aici am strîns din dinți, ne-am plecat privirea, am tremurat, am zîmbit, ne-am dorit să nu se termine niciodată și am sperat că totul este doar ficțiune. Dar acum avem de-a face cu o istorie simplă, cu sentimente la vedere, jumătăți de întoarceri și o intensitate bizară, care nu crește dar nici nu scade pe măsură ce intrăm în acțiune.

De fapt, avem cîte ceva din toate. Un mică idee din Spring, Summer, aceea a circularității și a răscupărării greșelilor, duritatea și disperarea femeii din The Isle, izolarea din The Bow, antiteza din Dream, sexualitatea și obscuritatea din Bad Guy, intensitatea trăirilor din Samaria și falsele speranțe din Bin-jip. La foc mic, toate acestea, înghesuite într-un spațiu bine controlat, oferă o experiență excepțională și îmbie la căutarea cheilor acțiunii. Încă de la început se naște o ușoară bănuială, pe care Ki-duk Kim nu o corectează și bine face, că relația dintre Lee Kang-do și mama care se căiește este una sortită, ca în mai toate filmele lui, de altfel, morții. Povestea avansează brutal și brusc, fără elemente de legătură cutremurătoare, așa cum eram obișnuiți (vezi The Isle și Bad Guy) spre o dezvăluire așteptată și anticipată oarecum, dar surprinzătoare prin ultimele momente. Iar aici, ca o paranteză, poate pentru prima dată vedem o moliciune ieșită din comunul lui Kim: personajul dur, de fier, se cuibărește în final într-un pulover, se așază lîngă mama lui și se căiește. Surprinzătorul moment, însă, are loc într-un spațiu clar mînuit de mîna lui Kim: pe măsură ce simțim că se apropie momentul jertfei, cadrul se lărgește, personajele ies dintre pereții întunecați și se mută într-un loc cu cer și pămînt pentru a încheia tragic și mult mai puțin mistic decît ne-am fi așteptat de la Kim. O notă sublimă care accentuează profunzimea momentului, pe care îl sorbim așa cum am fost învățați cu fiecare filme.

Poate părea problematic să afirmăm că avem de-a face cu un cumul de elemente și caracteristici, dar ne puteam da seama cît inteligent este acest joc uitîndu-ne la cele două personaje care dirijează mintea nostră. Lee Kang-do parcurge un drum de vindecare, cu o imensă piatra în spinare și este pedepsit aspru pentru purtarea lui. Aproape că putem spune că se produce un intens procedeu de umanizare și o crucială infuzie cu sentimente pentru ca o femeie oarecare să își ducă la bun sfîrșit scopul: răzbunarea. Pieta noastră este o interfață de bunătate aparentă, care urmează procesul invers față de Lee și se dezumanizează pînă la clipa de jertfire. Poate că în acest joc stă unicitatea filmului, sau poate chiar în melanjul de frînturi, sau poate că este doar un alt film cu o poveste sumbră în greul stil pe care îl cunoaștem atît de bine. Se simte, însă, o mică revoltă.

Name: Pieta
Director: Ki-duk Kim
Year: 2012
Awards: Golden Lion, Golden Mouse, Little Golden Lion, Nazareno Taddei Award at Venice Film Festival

4 thoughts on “Pieta sau Revolta

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s