Laurence Anyways sau Almodovar reloaded?

Laurence-Anyways-PosterEl s-a născut ea. Ea trăiește pentru el. El nu știe cum să trăiască fără ea. O poveste de dragoste cu oameni desprinși din poveștile lui Almodovar: Laurence Anyways.

Laurence Alia vrea să devină femeie peste noapte. Să găsească nuanța perfectă de ruj, să gesticuleze cu grație, să poată purta fuste și să meargă elegant pe tocuri. Îi va lua o singură zi să facă toate acestea și zece ani să îi facă pe cei din jurul lui să înțeleagă. Din momentul în care se înfățișează  tuturor cu pleoapele încărcate cu fard și buzele strălucitoare, lumea lui devine o piesă de teatru absurd. Lucrurile care aveau rost o dată, par acum inutile și ridicole. Sentimentele oamenilor devin casante, căsnicia lui devine o glumă proastă, familia se chircește și fuge, realitatea devine un circ.

Pe scurt, Laurence va schimba lumea pentru totdeauna. O va transforma într-o culoare aprinsă, îi va da o strălucire orbitoare și o va umple de oameni desprinși din poveștile lui Almodovar. În tot acest vuiet muzical și pictural ne este aprope imposibil să nu ne gîndim fie la filmele marelui cineast, fie la picturile Fridei. În spatele culorilor vii, a zecilor de scene care fac sîngele să se înfirbînte și a dialogurilor spumoase se ascund clipe sumbre, sentimente întunecate, minți contorsionate și cărări nebănuite. Aproape că, prin această descriere, ne apropiem de imaginea (hiper cunoscută) din primul al film al regizorului Xavier Dolan, J’ai tué ma mère, aceea a intoxicării albului unui perete cu zeci de pete colorate, amestecate, aparent fără noimă. Și colo, ca și aici, clipa de descărcare emoțională este urmată de o decădere a personajului, de o transformare neașteptată și de o inversare a polilor. Din clipa în care Laurence Alia alege să îmbrace un costum verde cu fusta și pantofi cu toc, la școala la care este profesor, universul se lasă măturat de o furtună. Iar lumea care se creează este una, la fel ca în J’ai tué ma mère, goală și lipsită de sens, cu elemente lipsă, greșit suplinite.

Uitîndu-ne, din nou, în urmă, la ce de-al doilea film al său, putem spune că Xavier dezvoltă ceea ce a testat în Les Amours Imaginaires, și anume atmosfera. Să ne gîndim la petrecerea din finalul filmului, care ne lasă în suspans și ne transmite cumva, prin mișcări și gesturi că există o continuare a “geniului” lui Dolan. Iar aici, în Laurence Anyways, suntem acaparați de scene-fiesta, muzică asurzitoare, aer greoi plin de fum și dansuri spectaculoase. Deci, aproape că putem spune că această poveste a bărbatului care dorește să devină femeie este condimentată de imagini tari, furate din filmele regizate anterior și cîteva momente surpriză, care aglomerează, pe alocuri, inutil filmul. Să ne întoarcem (cînd pomenim aceste aglomerări) cu gîndul la ploaia de haine, care ne îmbată din punct de vedere vizual, dar golește de conținut filmul și așa plin de elemente accentuate pînă la refuz. Tot aproape inutilă poate fi considerată și cascada care o inundă pe Fred în mijlocul casei, o imagine superbă și neașteptată, dar insuficientă și fără o continuare pe măsură.

Trecînd prin aceste înflorituri care stau peste peliculă ca ghipsul pe tavan, ajungem la detaliile cu adevărat maiestuoase: momentul intim dintre grupul de travestiți și Laurence, comportamentele bizare care se consumă între el și Fred (observați și jocul de nume ale celor doi), relația tensionată dintre mama și tatăl lui, toate accentele anilor ’80 și, desigur, semnătura regizorului Xavier Dolan, ilustrarea din toate unghiurile a unei relații imposibile.

Și avînd toate acestea în fața noastră nu putem decît să ne întrebăm cum va arăta următorul său film…

Name: Laurence Anyways
Year: 2012
Director: Xavier Dolan
Actors: Melvil Poupaud, Suzanne Clément, Nathalie Baye
Awards: Queer Palm and Un Certain Regard – Best Actress at Cannes

2 thoughts on “Laurence Anyways sau Almodovar reloaded?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s