La Reine Margot sau Istorii

Un joc al puterii. Un regat de jucărie. O joacă de-a regi și regine. Un film cu o coroană de spini: La Reine Margot.

E vremea Catherinei de’ Medici. A războaielor religioase și a destrămării omenirii. Și a domniilor nelegiute, a otrăvurilor și a desfrîului. Într-o asemene lume, Margot, fiica de’ Medici, crește strîmb, ca o plantă care a stat pe jumătate în întuneric. Fiecare plăcere de-a ei devine un carnaval, iar fiecare dorință trupească se transformă într-un carnagiu. Toate i se cuvin și nu își refuză nici cele mai încăpățînate pofte. Dar mai ales, nu își refuză niciodată iubirea. Cu țara gemînd de victorie și de sînge, proaspăta căsătorită și înscăunată regină Margot își alege drept scăpare o aventură pasională, care se consumă cu patos și se sfîrșește cu moartea.

Pe scurt spus, La Reine Margot este  mult mai mult decît un film istoric. Într-un decor somptuos și sclipitor se duc două bătălii crîcene: una a trupelor și una a orgoliilor. Extrem de fină este legătura dintre acestea două, dar puternică prin prezența unei regine care îngroapă și dezgroapă securea războiului după bunul plac. Vom observa un parcurs, o devenire sau o involuție a acestei femei, de la statutul de marionetă, care dansează pe muzică mamei sale, la o figură importantă ce nu știe cum să mînuiască puterea. Reușește prin șoapte de alcov să întoarcă împotriva ei o ură care nu ține cont de legăturile de sînge și o poftă carnivoră de moarte. Frumusețea filmului și marele semn de întrebare se naște privind la această regină care greșește. Chiar este capabilă de iubire, sau încrîncenarea o convinge să acționeze împotriva mamei. Căci de dragoste profundă aproape că ne putem îndoi, după ce vedem cu cohii noștri prin cîte mîini trece frumoasa tînără înainte să ajungă în genunchi la altar și prin așternuturi își stinge plictiseala înainte să caute să își salveze amantul. Dar nici de curaj nu o putem “acuza”, căci puterea Catherinei nu poate fi întrecută nici măcar de o armată întreagă, iar Margot știe asta din clipa în care își vede mama urcîndu-și fiul pînă aproape de tron.

Un alt plan care dă un plus de artă acestei ecranizări după romanul lui Alexandre Dumas este intruziunea privitorului la curtea domnească. Prin detaliile domniei, ale războiului și mai ales prin dezvăluirea jocurilor otrăvite, cel care se încumetă să privească în spatele lui Margot va trăi o magică transpunere în timp. Iar senzația creată este aceea de parte la complot, la uneltiri din care trebuie să alegem a cui parte o vom ține.

Name: La Reine Margot
Director: Patrice Chéreau
Year: 1994
Actors: Isabelle Adjani, Daniel Auteuil
Awards: Best Actress for Virna Lisi, Jury Prize at Cannes

5 thoughts on “La Reine Margot sau Istorii

  1. trebuia sa citesc cronica, dupa ce mi-ai spus ca este aici la loc de cinste ! clar, un film de urmarit. felicitari pentru cronica. revin cu o parere, dupa🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s