Tomboy sau Facerea

Un copil fără margini. Cîteva întîmplări ascuțite. Un film ca un praf gros: Tomboy.

Laure se mută prea des. Odată cu locul și priveliștea se schimbă și oamenii, iar asta o face să se simtă între nisipuri mișcătoare. De data asta, însă, părinții o asigură că va fi ultma dată cînd va trebuie să schimbe culorile și că poate să înceapă să cunoască oameni. Iar asta o sperie cel mai tare. Să se apropie, să vorbească, să fie ea. Iar ca să se ferească de toate acestea devine un alt copil. Michael. Un băiat curajos care își apără sora, care se teme de sărutul cu o fată, care joacă fotbal și care își ascunde adevăratele porniri în baie, sub tăișul de foarfecă.

Frumos și intim acest Tomboy care se trădează din titlu și din afiș. O interesantă alegere, am putea spune, de a dezvălui totul dintr-o simplă aruncătură, dar și una riscantî, care va convinge mulți cinefili să spună că acest filme este o prelungire inutilă a unei acțiuni previzibile. Și poate că, la o a doua privire, așa și este. Dar haideți să ne îndepărtăm un pic de la ceea ce este evident și să pătrundem necunoscători în tainele acțiunii. Avem aproape toate elementele la o distanță considerabilă de noi. Tomboy debutează curios. Cu cîteva raze de soare și cîteva firimituri despre o copilărie ciudată. Mai apoi se așterne la pămînt cu interesante detalii, care într-un mod curios încetinesc ritmul filmului. Accelerarea nu se va face ușor, ba chiar din contră, greoi, cu o cantitate impresionantă de dramă servită rece și brută, iar finalul va arunca liniștea inițială în aer și o va lăsa să se depună la loc, ca un praf care nu se poate șterge.

Prin tonurile lui de albastru umed Tomboy nu m-a trimis la altceva decît la Zvyagintsev și ale lui Izganie și Elena. Iar apropierea de pielea personajului se face ca într-un film de Dumont, Flanders sau L’humanite, ca un viol care face privitorul să creadă că mai aproape de atît nu poate fi. Cu toate acestea, se lasă în urmă un mister benefic, care ne face să ne întreb a cui este alegerea inițială și mai ales dacă era nevoie de cea finală.

Name: Tomboy
Director: Céline Sciamma
Year: 2011
Actors: Zoé Héran, Malonn Lévana, Jeanne Disson
Awards

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s