Leapșa cinefilă sau Of books and movies

La început de toamnă nimic nu poate fi mai plăcut decît o curățenie a minții. Și cum m-am apucat de acest lung procedeu în care selectez ce păstrez în creier și ce arunc uitării mi-am amintit de o frumoasă provocare pe care am primit-o săptamîna trecută, de la Bogdan. Să identific cinci! (imposibil) cărți care au avut parte de o ecranizare memorabilă, respectuoasă și artistic-sublimă. Așadar, las să iasă la iveală cititotul din mine și încep obraznic această leapșă literofilă.

10. Justine. Marea mea descoperire cu Marchizul de Sade a început cu această carte. Recunosc că ecranizarea este una care imită întocmai litera cărții, dar nu-i așa că nu are rost să mai intervenim în ceva ce este deja perfect?

9. The Shining. Cea mai bîntuiroare experiență literară. Una dintre sublimele experiențe cinefile.

8. Trainspotting. Ce minunat discurs îmbogățit de imagini. Sublim!

7. One Flew Over the Cuckoo’s Nest. Citită mult după vizionarea filmului această carte este una dintre pietrele mele de căpătîi.

6. Fight Club. Odată deschis acest roman va da filmului o cu totul altă aură și privitorul cititor va fi mult mai legat de experiența cinefilă.

5. Lolita. O carte de excepție care s-a dovedit mai greu de ecranizat decît s-ar fi crezut.

4. Angela’s Ashes. Distins cu premiul Pulitzer, autorul acestei biografii înduioșează pînă la lacrimi. Nici filmul nu se lasă mai prejos, rupînd din carte exact acele părți care ne fac la final să spunem că ni-l vom aminti toată viața.

3. Teorema. Mult căutat această carte, după ce am văzut filmul de 100 de ori și greu tare de găsit. Într-un bun sfîrșit am pus mîna pea și am realizat că Pasolini este un foarte bun scriitor, dar că talentul său regizoral nu poate fi întrecut de un altul.

2. Salo. Da, îl voi menționa în fiecare top, indiferente despre ce va fi el. Cartea întrece orice imaginație și orice limită a dezgustului. Mult mai dură decît filmul, această sublimă povestire a lui Sade poate fi așezată cu 2 mm. deasupra filmului, nu mai mult.

1. La Pianiste. Într-adevăr pot spune că nimic nu întrece cartea lui Jelinek, dar Haneke reușește oarecum să o facă. Poate că este cel mai frumos exercițiu de meditație, încercarea de a determina care este superior.

Iar în final dați-mi voie să menționez și o mare plăcere a adolescenței mele, The Godfather, roman pe care l-am descoperit după film și care m-a făcut să privesc ecranizarea cu ochi mult mai frumoși.

În speranța că v-am stîrnit măcar o mică curiozitate cu Sade și ceilalți vă salut și arunc cu praștia de printre rînduri această interesantă leapsă, tuturor cititorilor cinefili.

10 thoughts on “Leapșa cinefilă sau Of books and movies

  1. cum e cartea Trainspotting, intotdeauna am vrut sa o citesc dar inca nu am apucat? One Flew Over the Cuckoo’s Nest si pentru mine este una dintre cele mai speciale carti pe care le-am citit vreodata.
    trebuie neaparat sa citesc Salo

    1. Trainspotting este, culmea, mult mai vizuala decat filmul😀 Eu am vazut cu alti ochii filmul dupa ce am citit cartea. Din pacate nu se prea gaseste pe la noi, eu o furasem de pe net de pe un site care s-a inchis intre timp…😦 La Salo s-ar putea sa iti fie mai pe plac filmul, pentru ca romanul este chiar dezgustator.

  2. Frumoase alegeri! Cum am zis şi pe blogul Angelei, în ultimii ani am descoperit că foarte multe filme sunt realizate după romane, nuvele sau poveşti. Foarte puţine mai au scenarii originale… Oricum, în mod sigur o să se regăsească în lista mea una sau două filme/ cărţi pe care le-ai menţionat şi tu… Felicitări pentru alegeri şi multă baftă în continuare!

  3. Imi doream nespus sa vad Angela’s ashes,incluzand-o in topul tau,m-ai facut si mai curios!
    Fight Club si One flew sunt absolut geniale!

Leave a Reply

