A Separation sau Filmul-tort

O familie. O greșeală. Două condamnări. Un film cu multe straturi de diverse arome: Jodaeiye Nader az Simin.

Nader nu știe cum să își oprească familia din destrămare. S-a dus mai întîi un ochi din împletitură, cînd soția lui, Simin, a hotărît să plece în străinătate. Apoi lucrurile au evoluat și ea și-a strîns hainele și s-a dus la părinți. Iar Nader a trebuie să angajeze pe cineva care să aibă grijă de tatăl lui bolnav și de aici i se trag toate ponoasele. Din pricina unui refuz pe care l-a dat din mîndrie sau din pură convingere acum trebuie să treacă prin toate etapele unui condamnat. Este hulit, tîrît prin tribunale, arătat cu degetul, bun de plată și i se reproșează că nu a știut să aibă grijă de familia lui. Dar Nader este om bun, sincer, care își iubește copilul și soția și care minte fără milă doar pentru a-i salva pe ei.

Oare așa să fie? O fi Nader vreun erou care se sacrifică? Sau ține doar mult prea aprig cu dinții de orgoliul lui. Sau este doar prins într-un șir de evenimente care îl năucesc? Pe scurt, Jodaeiye Nader az Simin este filmul care ridică cele mai multe întrebări la care te-ai putea gîndi o dată. Iar cea mai de preț are legătură cu corectitudinea. Cît de corect este ceea ce face Nader și care este primul vinovat în tot acest șir de inculpați. Să fie Simin, pentru că ea a plecat, că fie chiar el? Printre rînduri se citesc cu ușurință toatesentimentele prin care trec personajele. De la ce mai naiv, pînă la cel mai dur, ajungînd la un soi de auto-distrugere și ucidere a celor din imediata apropiere. Un cerc, un ciclu, care nu se va încheia niciodată.

Surpinzător, poate, este modul liniștit de a reda un haos sufocant. Țipetele și reproșurile se spun cu spatele la un perete alb, într-un aer de o liniște ucigătoare. Chipurile rar schițează ceva, aducînd aminte de Izganie a lui Zvyagintsev, iar acțiunea statică pe alocuri se reflectă ușor în Amador. Un frumos colaj, ca straturile unui tort, care servește o aromă bogată și amară, dar plină de elemente surpriză și cadre neterminate, care pun mintea privitorului la treabă.

Name: Jodaeiye Nader az Simin/A Separation
Director: Asghar Farhadi
Year: 2011
Actors: Peyman Moadi, Leila Hatami, Sareh Bayat
Awards: Oscar, British Independent Film Award – Best Foreign Independent Film, César – Meilleur film étranger, Golden Globe – Best Foreign Language Film.

6 thoughts on “A Separation sau Filmul-tort

  1. Tin minte ca am dat de el acu’ cateva saptamani pe imdb… i-am remarcat nota, i-am remarcat oscarul, l-am tras, da’ ceva m-a oprit sa-l vad… poate pentru ca e iranian… Acu’ m-ai facut curios.

    1. Si eu l-am lasat o vreme in downloads fara nici un motiv. Poate pentru ca mi-a fost frica sa nu fie un alt film cu o familie destramata. Dar nu e deloc asa. M-a suprins placut.

  2. Bun film, excepţional chiar…
    Iranienii fac filme foarte bune, ar trebui lăsate la o parte prejudecăţile şi urmărite fără umbră de regret. Se găsesc mici comori acolo!

  3. Am mai văzut filme de-ale lor (Cântecul rândunelelor şi încă ceva… nu mai ştiu cum se numea). Mi s-au părut cel puţin impresionante.
    ps – atenţie mare a plasarea iranienilor în categoria asta!🙂

  4. Vai ce mi-a plăcut. E tare dureros. Poate-s părtinitoare, dar cred că cei doi au fost prea căpoși, prea orgolioși ca să lase puțin de la ei. Dacă ar mai fi lăsat el (după cum spune și ea în film), ar mai fi lăsat și ea și tot așa…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s