Surviving Picasso sau Femeia ca muză

O furtună. Multe vieți pierdute. Răni care nu se mai închid. Cicatrici sub formă de muchii. Un film fidel: Surviving Picasso.

O poveste adevărată, acest film nu trădează cu nimic istoria vieții marelui pictor. Ba chiar se mulează atît de bine încît stă ca vopseaua lipită de pînză. Putem spune că este un frumos exercițiu făcut de James Ivory, un regizor care îl adoră pe Antony Hopkins și care îl distribuie în roluri atît de diferite unele de celelalte încît ne dă nouă senzația că îl supune pe actor unui test. Iar el îi supraviețuiește lui Picasso magna cum laude.

De fapt, filmul este o mică poză a unui aspect al vieții lui Picasso: femeile. Relația centrală este cea cu Françoise Gilot, cea care i-a fost muză, o artistă poate la fel de profundă ca și maestrul ei, care își păstrează ființa pe parcursul relației usturătoare. Desigur că ceea ce o ajută să îl părăsească este siguranța că Picasso o va înlătura din viața lui așa cum a făcut cu multe alte femei. Chiar înaintea ei existase una, celebra și mult prea iubita Dora Maar, (ilustrată superbă în tabloul Dora Maar au Chat), o poetă plină de culoare și voluptate, care a ieșit din perioada marelui pictor cu mintea șifonată, secată de puteri, bolnavă de nervi și epuizată artistic. Pentru a scăpa de el Dora se refugiază într-o altă artă, în fotografie și își plînge starea în poeziile languroase. Cea lîngă care a rămas pînă la moarte, totuși, nu a fost nici una dintre aceste muze, ci prima sa soție, Olga Stepanovna Khokhlova, de asemenea personaj al unui celebru tablou, care a murit de cancer după 37 de ani de căsnicie cu maestrul. Legenda spune, ca și filmul, că ea era singura care avea voie să taie părul și unghiile soțului ei și era mai apoi obligată să le ardă, pentru că una dintre cele mai mari temeri ale lui Picasso era vrajitoria.

O altă iubită de-a lui Pablo Picasso, Marie-Thérèse Walter, va fi inspirație pentru două tablouri atipice la acea vreme, Nu au Plateau de Sculpteurși Le Rêve, dinaintea sufocantei Dora. Aproape putem spune că această femeie marchează o etapă în pictura lui Picasso, prin părul ei blond și rotunjimile extrem de clare se vede o sublimă maturizare a artistului și o puternică tentă erotică, ceea ce pînă atunci nu scosese la iveală. Și în cele din urmă, o femeie pe care nu avem timp în film să o savurăm la fel de mult ca Picasso, Jacqueline Roque,o tînără muză, care va fi pictată în peste 60 de tablouri, pe parcursul cele de-a doua căsătorii a maestrului, care a durat pînă la moartea sa.

Pe scurt, Surviving Picasso este un film aproape documentar, despre viața intimă a pictorului și mai puțin despre operele sale. Printre cadre, însă, reușim să vedem ceea ce se întîmpla înainte ca tonurile de culoare să ajungă pe pînză și printr-un joc actoricesc de excepție ne apropiem mai mult ca niciodată de marele Picasso. Un film care nu avea cum să nu fie frumos.

Name: Surviving Picasso
Director: James Ivory
Year: 1996
Actors: Anthony Hopkins, Natascha McElhone, Julianne Moore

2 thoughts on “Surviving Picasso sau Femeia ca muză

  1. Anthony Hopkins intra foarte bine in piele lui Picasso. Si mie mi-a placut filmul chiar daca am vazut ca nu a fost prea bine primit de critici, mie mi s-a parut potrivita abordarea

    1. Cred ca oricine se avanta in ecranizarea lui Picasso ca artist și vrea sa intre cu bocancii in opera lui risca un foarte mare esec. Aceasta abordare este una foarte corecta si frumoasa.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s