Eraserhead sau Mai mult decît absurdul

O viață în continuă adaptare. O întoarcere în timp. O mutilare a sinelui. Un film de nedeslușit: Eraserhead, în regia bizarului David Lynch.

Și absurdul începe clar: Henry Spencer este un personaj aflat undeva la granița dintre vis și realitate. Plasat într-o societate care involuează, devenind mecanizată și dezinteresată de factorul uman, Henry trebuie să trăiască înconjurat de poveri. Iubita lui Mary rămîne gravidă, copilul este un monstru diform, iar el nu face altceva decît să viseze la evadare. Partea dufiză începe din momentul în care înțelegem starea bărbatului cu aspect ciudat: o claustrofobie permanentă, o frică nemărginită care îl face să își dorească să se rupă de toate acestea și să trăiască mereu cu ochii închiși, în sine, prin sine. Iar restul să se neantizeze odată cu fabricile și oamenii care aparțin de o nouă epocă. El, Henry, vrea să rămînă în urmă. Să nu fi făcut niciodată un copil, să nu o fi cunoscut pe Mary, să nu îi fi cunoscut familia, sau să fi făcut toate astea, dar să fi plecat la timpul potrivit de lîngă ele. Iar acum este prea tîrziu și nu le mai poate șterge cu radiera. Dar poate visa la altceva, la o femeie care nu există, care umple lumea cu frumusețea ei interioară, ceea ce lui Henry îi lipsește. S-a stins odată cu mutarea împreună cu femeia aceea cu voce odioasă și cu venirea pe lume a copilului. Dar ea va reveni, prin puterea dorinței, ajutată de o foarfecă și de măruntaie.

În încercarea de a ne face loc prin tot acest amalgam de imagini alb-negru tremurînde și obositoare vom descoperi elemente care ne fac să ne gîndim la parcursul individului. Avem oameni care locuiesc în radiatoare, ferestre care dau spre ziduri de beton, creiere care se transformă în radiere și viermi care devorează capete. Un punct din care plecăm, un om gol care așteaptă să fie umplut cu ceva, face alegeri greșite, se murdărește, încearcă să scape prin vise, își crează aventuri, le îngroapă, se întoarce la vise, este capabil de crimă și rămîne, în final, gol. Și fiecare om respectă un astfel de ciclu și are propriile elemente scabroase și diforme de care se agață.

În fond, Eraserhead poate semnifica orice. Nașterea și înalțarea unui Iisus, visul unui om oarecare, o elucubrație, circuitul individului în natură. Dar inspirația a venit peste Lynch tot din artă. Din picturile grotești ale lui Francis Bacon, care ilustrează îndepărtarea omului de mediul său, de religie, de sine, de univers și apropierea lui de moarte și de grotesc.

Vă invit așadar să decoperiți o serie de universuri care stau lipite unele de celelalte, dar care nu se vizitează niciodată.

Name: Eraserhead
Director: David Lynch
Year: 1977
Actors: Jack Nance, Charlotte Stewart, Allen Joseph


5 thoughts on “Eraserhead sau Mai mult decît absurdul

  1. unul dintre filmele mele preferate. ce imi place cel mai mult este ca fiecare poate intelege cu totul altceva si nici o interpretare nu poate fi considerata gresita

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s