La Luna sau Studiu asupra sexului

O femeie care a pierdut trei bărbați. Un fiu care a cîștigat o amantă. O călătorie care îi desparte și îi unește. Un film special, în regia lui Bernardo Bertolucci: La Luna.

Caterina nu știe să fie mamă. Dar știe cum să își aline fiul cu o altfel de dragoste. Și cum să îl scape de demonii care i l-au răpit. De cînd a fost martorul unei morți stupide, Joe nu își mai găsește locul. Iar ca să îl transforme în ceea ce era înainte mama lui îl duce în Italia, unde ar trebui să își cunoască adevăratul tată și să redevină același băiat dulce dinainte. Dar pînă să ajungă acolo Joe alege să se refugieze în droguri și în propria minte, un loc de unde Caterina încearcă să îl scoată cu ghearele seducției.

Pe foarte scurt spus, un Bertolucci exagerat. Cu cîțiva ani înainte de acest surprinzător film, marele regizor italian lucra la pasionalul Ultimo tango a Parigi, film din care vom recunoaște cîteva elemente. Într-o formă mult mai bizară, aproape greu de imaginat, vom descoperi sexualitatea unei femei, care alege să folosească acest element pentru a-și salva fiul. Îl seduce, îl provoacă, îl dezechilibrează și apoi îl alină. Un joc în care intră de nevoie, care în curînd îi va scăpa din mîini și va deveni, din nou, posedată de persoana lui Joe.

Recunoaștem cu ușurință și parcursul acestei iubiri. Desigur că cea care se consumă aici este mult mai greu de respirat, dar dacă stăm să privim modul în care ea este consumată vom găsi aproape aceeași sfoară pe care suntem trași în acțiune. În ambele filme vorbim despre o dragoste oarecum interzisă, care stă sub zodia sexului și care explodează pe parcurs. În mult prea lunga lor călătorie, Joe și Caterina vor trece prin aceleași stări prin care treceau Paul și Jeanne: dorință, gelozie, saturație, dezamăgire, împlinire, ură. Ceea ce unește și desparte, totuși, aceste două reușite filme este ideea de tabu. Mult mai bine punctată în La Luna, Bertolucci ne face să credem că vom fi martorii unor scene de sex fierbinți, care stau la baza peliculei. De această dată, însă, lucrurile stau cu totul altfel.

Unicitatea acestui superb film stă în bizarul personaj pe care îl formează Caterina. Cu o personalitate incendiară și puțină răbdare, cu un fizic lasciv și o minte vinovată, femeia uită că rezolvarea problemei cu fiul ei ar putea fi una foarte simplă: autoritatea. Preferă să îl ademenească precum un păianjen și să îl învăluie cu pasiune, pentru a-l ajuta să uite de droguri și de evenimetele care l-au traumatizat. În ciuda efortului ei, nu reușește decît să îl otrăvească și mai tare.

Name: La Luna (Luna)
Director: Bernardo Bertolucci
Year: 1979
Actors: Jill Clayburgh, Matthew Barry

5 thoughts on “La Luna sau Studiu asupra sexului

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s