La vita è bella sau Definițiile vieții

O viață ca o fabulă. Un bărbat ca un clovn. O femeie ca o primadonna. O moarte ca o comedie. Un film mai mult decît perfect: La vita è bella.

Povestea poate că o știm cu toții. Desigur că am auzit despre nazism și am vizionat chiar sute de filme despre evreii pîngăriți în lagăre, dar nu am rîs niciodată de asta. Roberto Benigni, însă, o face cu gura pînă la urechi și cu ochii în lacrimi. Cu același umor creează un personaj pe care îl interpretează, un bărbat, pe Guido Orefice, despre care la o primă vedere aproape că am putea spune că este nebun. De fapt, el este doar bun, mult prea bun pentru a lăsa femeia pe care o iubește să se piardă. Și o cucerește cu glumele lui și cu felul abramburant de a gesticula și de a intra în necazuri. Aceasta va fi și moștenirea pe care o lasă fiului său: hazul.

La vita è bella poate fi descris ca un film format din definții. Avem în primul rînd o definiție a curajului prin persoana lui Guido. Felul în care o abordează pe Dora și modul prin care ajunge să o cucerească și să o fure de la propria logodnă formează în mintea noastră o jumătate de frază care se completa în finalul filmului. Cealalată jumătate se va desfășura sub forma definiției dragostei de tată, care îl va ajuta pe băiatul lui, Giosué, să supraviețuiască în lagăr. Într-un mod absolut genial Guido inventează o lume paralelă cu realitatea cruntă, un joc în care cel care rezistă pînă la final primește un mare premiu. Viața.

Desigur că ne putem întinde pe sute de kilometri de caractere pentru a descrie acest film sau ne putem limita la a spune despre el că este o piesă de referință în cinematografie, dar și în memoria cinefilă colectivă. Cu toții știm scene sau recunoaștem piese muzicale din La vita è bella și mulți dintre noi am înțeles rostul lucrurilor într-un alt fel după ce l-am vizionat. Așadar, îmi permit să spun că La vita è bella are puterea de a schimba vieți. O recomandare eternă!

Name: La vita è bella
Director: Roberto Benigni
Year: 1997
Actors: Roberto Benigni, Nicoletta Braschi, Giorgio Cantarini
Awards: 3 Oscars, 1 BAFTA, Grand Prize of the Jury at Cannes, 2 European Film Awards,

4 thoughts on “La vita è bella sau Definițiile vieții

  1. Intr-adevar, un film care schimba vieti, un film genial despre care se poate vorbi mult si bine. Cred ca ai condensat foarte bine esentialul sustinut de oricine care ‘a trait’ cu adevarat filmul lui Benigni.

  2. Si eu vreau sa vad alte filme. Mi-am propus sa vad cat mai multe ne-americane, iar cele italiene si frantuzesti sunt in capul listei. Din pacate cinematografele nu ma ajuta, iar torrentele sunt pline tot de americanisme…trist🙂

Leave a Reply

