Mamma Roma sau Simbolistica lui Pasolini

O femeie care fuge de trecut. Un băiat care se ferește de viitor. Un prezent care îi ignoră. Un film profund si dureros în regia marelui Pier Paolo Pasolini.

Pe străzile din Roma tocurile prostituției arată frumos și scot un sunet plăcut. Mersul elegant și legănatul șoldurilor perfecte ale Mammei Roma trădează aspirații mult mai înalte. Părul mereu aranjat, ochii înțepători, brațele moi și o inimă care bate pentru un fiu părăsit la țară, în grija ulițelor. Iar acum, după toți acești kilometri de șosea și rîsete stridente, Mamma Roma își permite să îl aducă la ea acasă și să îl crească, poate să îndrepte ce nu a realizat la timp și să îl scuture de praful idiot care i s-a așternut în creștet. Dar Ettore nu e așa cum visează mama lui. E un tînăr posac, mereu adormit, leneș, pe care nu îl poate convinge să iasă din lumea de jos. Va ieși singur, în final, implorînnd pentru iertarea mamei sale.

Aparent un subiect ușor: drama unei mame, o fostă prostituată, care visează pentru fiul ei un viitor curat. Dar această frază o descrie fals pe Mamma Roma. Ea este o damă care și-a planificat viața just, o femeie puternică, ce poartă o luptă continuă cu sinele, în primul rînd. Într-o scenă deosebită din film, ca un epilog, o vom vedea mergînd mîndră, amintindu-și de momentele triste pe care le-a depășit și îi vom auzi vocea puternică ce ne anunță că epoca prostituției s-a încheiat pentru ea și că începe un trai decent, de precupeață, alături de fiul pe care îl adoră și îl laudă ca pe un zeu. Cunoscătorii și iubitorii de Pasolini vor remarca în această scenă un laitmotiv folosit de regizorul italian: nevăzutul. Mamma Roma merge prin întuneric, singurul element care se vede este chipul ei, iar din beznă ies umbre ale trecutului. Acest efect ne arată că ceea ce vedem, de fapt, este un mic vîrf de iceberg, că ceea ce ascunde personajul este mult mai adînc. În cazul nostru, ceea ce rămîne nevăzut este fața blîndă a femeii, care iese la suprafață mult mai tîrziu decît ne-am fi așteptat și, desigur, imensa dragoste pe care i-o poartă lui Ettore, umbrită de vremurile în care era prostituată și de imaginea tatălui băiatului.

Ettore, pe de altă parte, este caracterizat prin antiteză cu mama lui. Foarte frumos surprind unii critici felul neobișnuit de a merge a băiatului. Noi însă vom merge mai departe și vom analiza mersul lui prin comparație cu cel al mamei sale. În multe cadre o vom vedea pe Mamma legănîndu-se sigură pe tocuri, grăbită, precipitată. Ettore, însă, pare că merge prin somn. Dacă ne uităm foarte atent pe alocuri vom avea chiar impresia că plutește și că tresare uneori și că se dezechilibrează. Acest element ne face să realizăm că avem de-a face cu o minte înceată, cu un om care trăiește în propria lentoare, apelînd la instinctele animalice pentru a supraviețui, departe de lumea reală. Deși mama lui și prietenii încearcă să îl miște într-o direcție oarecare, Ettore rămîne în starea lui de veghe, singur.

Și desigur că avem, ca în toate filmele lui Pasolini elementele creștine. Încă de la început vom observa o replică a Cinei cea de Taină, care, în combinație cu dialogul cu substrat sexual și cu prezența unor porci (avem dezvoltate cele două elemente într-un alt film de-al său, Porcile) ne vestește o viață murdară care încearcă să se repare prin instrumentul credinței. Pe parcursul filmului vom înțelege mult mai bine acest simbol, în momentul în care Mamma încearcă să obțină un favor din partea unui preot și găsește o soluție mizerabilă de a-și salva fiul în timpul unei slujbe, în biserică. Iar în final vom vedea, ca o răzbunare, o replică a trupului neînsuflețit al lui Iisus și ne vom întreba cine poartă vina pentru această răstignire.

Name: Mamma Roma
Director: Pier Paolo Pasolini
Year: 1964
Actors: Anna Magnani, Ettore Garofolo, Franco Citti

6 thoughts on “Mamma Roma sau Simbolistica lui Pasolini

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s