Leapșa cinefilă sau Decalogul ororii

Latura mea întunecată este atît de fericită zilele astea încît a acceptat pe loc provocarea Mariei de la Film, Cultură, Artă, lansată de Corina. Așadar, odată intrată pe porțile propriului Iad cinefil, acolo unde îmi place să depozitez zeci de filme bizare, cleioase și sîngeroase, mi-am amintit de mult prea întunecata mea obsesie: cu cît mai real, cu atît mai bine. Iar ceea ce mă face să rîd sadic și să îmi frec mîinile de mulțumire este fiorul acela care se simte pe ceafă și care coboară pînă în călcîie, ca mai apoi să urce cu putere înspre ochi și creier și să ardă cîteva sinapse neuronale. Deci, nu mă impresionează foarte tare acel gen de horror care împroască puțin suc de zmeură pe jos sau cel care mă așteaptă după colț și strigă boo! Ca să îmi fie frică să închid ochii la ceas de seară trebuie să fie ceva în care să îmi văd exagerate obsesiile și angoasele, iar dacă regăsesc pe undeva mai mult de două sau trei astfel de însușiri personale laolaltă este clar că pentru o săptămînă voi cel mai fericit insomniac speriat din lume. Și încep în forță cu unul dintre filmele care mi-au bîntuit copilăria (alături de Frankenstein):

Locul 10: The Birds. Țin minte și acum că nu am văzut decît o foarte mică parte din el și timp de o lună, cred, am mers uitîndu-mă pe sus și în urmă, cu frica teribilă și cu ideea că în orice clipă o să mi se încurce în păr o pasăre. Psihoza a mers atît de departe încît în umbrele făcute de perdea noaptea vedea ciori și visam că mă ridică pe sus și mă fură pe geam. A trecut cînd am văzut Dracula lui Bram Stocker și am început să visez oameni care se transformă în soareci.


Locul 9: The Exorcist & Rosemary’s Baby. În mintea mea aceste două filme merg la pachet, poate pentru că le-am văzut în aceeași seară, unul după celălalt. Probabil că primul a atins o coardă sensibilă în pasiunea mea legată de exorcizări și mi-a rămas o bună bucată de vreme pe retină. Iar celălalt m-a șocat cu tensiunea lui și ideea de profundă nebunie iscată de paranoia. Fabulos!

Locul 8: Begotten. Nu este film de groază, nu este deloc înspăimîntător, dacă nu ai o obsesie legată de suferința fizică și psihică. Imaginile dure (gore) înțeapă cu putere în mintea privitorului afectat.

Locul 7: Eraserhead. Nu ai cum să nu adori acest film! E atît de pestilențial încît îi simți mirosul mult după ce l-ai savurat. Îngrozitor de înspăimîntătoare ideea aceasta că din viață nu scapă nimeni.

Locul 6: A Clockwork Orange. No comment…

Locul 5:The Shining. Un film excepțional, care mă face să tremur doar cînd îi aud numele. Portretizarea perfectă a clacării.

Locul 4: Guinea Pig. În special, din seria de 7 filme, Flower of Flesh and Blood și Mermaid in a Manhole. Pe scurt, aceste două părți îmi gîdilă teoria vizavi de filmele snuff. Sînt atît de reale, încît cu greu nu închizi ochii în unele momente. Pe scurt, ocupă un loc foarte înalt în ierarhia marilor mele iubiri cinefile.

Locul 3: Pi. Spaima mea cea mai mare. Spaima oricărui om care se luptă să demonstreze ceva, o viață dedicată încercărilor fără rost și eșecurilor care se țin lanț de o minte briliantă.

Locul 2: Salo. L-am mai amintit într-o altă leapșă, este în fruntea ierarhiei mele , prin scenele lui scabroase care te lasă atît de stupefiat încît nu îți poți lua ochii de la ecran. O minunată transă care scoate la iveală tot ceea ce este mai rău în om. Divin!

Locul 1: Ai no korîda (In the Realm of the Senses). Absolut dement acest film! Nu am cuvinte să descriu ce a lăsat în mintea mea, dar pot să mă rezum la șoc. Este o poveste de dragoste atît de atipică, cu un final care întoarce pe dos orice creier și îngrozește orice ochi se încumetă. Și ar trebui să se încumete toți ochii din lumea asta.

Și cam aici decid să închid ușile pe care am intrat mai devreme. Vă poftesc cu mare drag să intrați în această lume în care nu vă așteaptă nimic bun.

22 thoughts on “Leapșa cinefilă sau Decalogul ororii

  1. ce rapida ai fost, si ce lista impresionanta, ii dau share😀
    ai avut curaj sa vezi si exorcistul si rosemary’s baby in aceeasi seara.
    din lista ta nu am vazut Ai no korîda, dar tocmai l-am pus in fruntea listei la „de văzut”, Salo si Begotten.
    si ai dreptate, nu ai cum sa nu adori Eraserhead

  2. Faina lista. M-a cam inspaimantat poza de la Guinea Pig ala. Foarte ciudata😀 Inteleg de ce te-a inspaimantat.Imi place lista. The Birds si pe mine m-a inspaimantat ca l-am vazut mica fiind.🙂

    1. :)) Cred ca multi au problema asta cu The Birds si e chiar un film bun dar… Daca esti amatoare de filme gore chiar iti recomand The Mermaid😀 Astept lista ta!

  3. Giiz, ce lista. Desi nu am vazut multe din ele, par infricosatoare si nici ca m-as incumeta, zau! Bravo, o lista cat se poate de originala!

  4. Poza aia de la guinea pig m-a cam socat. Si eu am unul de-a dreptul scarbos pe lista, dar nu-l dezvalui pana o public.
    Eu cred ca Pasarile lui Hitch au ingrozit multa lume. Cel mai probabil asa a auzit lumea de Hitch pe vremea cand ne uitam la filme doar pe TVR.

  5. si rapida si cu titluri wow ! felicitari🙂 sincer, de unele filme nu am auzit nici eu. ma sperie doar imaginile. presupun ca lista si-a facut efectul. si eu am aceeasi chestie cu leapsa. imi place cand o primesc. the shining avea o scena, si sper sa nu gresesc, cand la un moment dat baietelul intra intr-o camera si in mijloc este o cada… timp de multe zile, mi-era frica sa intru in baie daca era lumina stinsa :)))

    1. :))) Sunt foarte amuzante reactiile astea dupa ce treci de ele! Scena de care spui tu cred ca e din miniseriile facute in ’97, este una cu cada in the Shining, din ’80, care e atat de grotesca si frumoasa in acelasi timp… Dar oricum trezesc aceleasi spaime😀

    1. Iti zic eu ce faci… scrii despre cele care te-au infricosat in alta paradigma. Cum pe mine ma sperie Pianista lui (Jelinek) Haneke… asemanarea dintre mine si acest personaj sumbru :)))

  6. Multe filme de care nu am auzit (mă refer la cele asiatice). Într-adevăr, sunt destul de înfricoşătoare, din ce văd aici. O să încerc să mă uit măcar la primele trei din top.

Leave a Reply

