Leapșa cinefilă sau Alfabetarul

Și tocmai cînd ședeam relaxată, ca o mîță la soarele imaginar, cu mintea fluturînd la weekend, Laura de la Cinemateca Trisk mi-a pus în mînă o lopată și mi-a dat de săpat un șanț prin memoria mea cinefilă din punctul A în punctul Z. Cu un ușor regret și o mare jenă, se pare că nu voi putea merge chiar pe tăpșanul animațiilor, din cauza terenului virgin de care mă cam tem și voi alege o tîrlă mai bătătorită cu multă pricepere de Adina și Rontziki. Așadar, încep săpăturile cu mare spor:

A. Amores Perros (aş fi putut să nu mă opresc niciodată)

B. Bin-Jip (şi varianta doi în cazul în care cineva crede că trişez – Bad Guy)

C. Cet obscur objet du désir (îmi vin o mie în minte, dar astăzi sunt într-o dispoziţie uşor murdară)

D. Dogville (clar ca cerul în luna august)

E. Europa (cică unii îi spun Zentropa)

F. La Flor de Mi Secreto (dacă nu se pune ăsta că are şi acel nenorocit de “la” în faţă, atunci Fando y Lis)

G. Gohatto (The Godfather, pentru că cine ştie cum arată caracterul cu care se scrie numele filmului din afara parantezei)

H. L’humanité (indubital)

I. Irreversible (ciudat, dar cînd mă gîndesc la “I” şi cinematografie mi se blochează mintea la Ingmar Bergman)

J. J’ai tué ma mère (jale mare, mon cher, noroc de limba franceză şi de Japón)

K. Kramer vs. Kramer (cred că litera asta cere numele de familie, a se vedea şi Kinsey)

L. Léon (nu există alt film cu “L” pentru mine)

M. Mar adentro (asta nu e corect, mult prea mult filme bune, strecor şi La Mala Educacion)

N. Nuovo Cinema Paradiso (fără discuţii)

O. One Flew Over the Cuckoo’s Nest (se mai pune problema?)

P. Paris, Texas (altă literă injustă)

Q. ¿Qué he hecho yo para merecer esto!! (greu tată, greu, am ales între ăsta şi Quo Vadis că din al doilea nu îmi amintesc mare lucru)

R. Requiem for a Dream(şi în cinstea Laurei, Ratatouille)

S. Salò o le 120 giornate di Sodoma (filmul ăsta este viaţa mea!)

T. Teorema (astăzi refuz altceva cu “T”)

U. Urga (hai să zicem şi Un chien andalou, că cine ştie cum arată chirilica aia)

V. Vertigo (nu pot să cred că mi-a venit aşa de greu aici, părea uşor)

W. Das Weisse Band (no comment)

X. XXY (doamne cît m-am scremut la ăsta, cred că e singurul cu x pe care l-am văzut şi e chiar bun, părerea mea)

Y. Y Tu Mama Tambien ()

Z. Zerkalo (sau dacă nu ne place alfabetul chirilic, avem Zatôichi, care sper că se scrie cu z şi nu cu vreun simbol asiatic)

Şi iată-mă ajunsă la final, plină de satisfacţie cînd mă uit în urmă. Desigur acest mici răsaduri au izvorît unele cu uşurinţă, altele cu foarte mare greutate din puţul cinefil al amintirilor mele. Iar dacă la început îmi părea simplu să trag la jug fără boi, acum la capătul drumul constat că mai am multe de prăşit pînă să mă pot lăuda. Şi de o fi vremea bună, m-oi bizui peste vreun an şi la adevărata provocare a Laurei. Pînă atunci, luaţi şi vă încumetaţi şi voi.

18 thoughts on “Leapșa cinefilă sau Alfabetarul

      1. Ce e drept, e drept:)))))) Bravo, o lista a unui om cult in ale filmului! Brrravo!!!

  1. A bout de souffle
    Bad boy bubby
    Chacun son cinema
    Dogtooth
    Edukators
    Funny games
    Gadjo dilo
    Harold and maude
    Idioterne
    Jeux d`enfants
    Kontroll
    Los amantes del circulo polar
    Mysterious skin
    Noi albino
    Ostrov
    Postino (il)
    Qi (extended version)
    Rain man
    Songs from the underground
    Terminus paradis
    Usual suspects
    Voy a explotar
    Where the wild things are
    Xxy
    Yellow submarine
    Zorba the greek

    1. 😀 Stai ca acum am vazut si Nói albínói si mi-am amintit cat e de superb… la noapte il revad si maine compun despre el😀 Ador filmul asta!

Leave a Reply

