Urga sau Modernitatea

Capătul lumii este acolo unde civilizația nu a pătruns niciodată. În cortul lui Gombo. Un bărbat mîndru de familia lui, care trăiește fericit în absența modernității, adînc înrădăcinat în tradițiile poporului său, profund îndrăgostit de stepă, gelos din prea multă iubire și cu ochii minții închiși. Mare îi va fi mirarea atunci cînd ei se vor deschide și va descoperi că lumea din jurul lui trăiește printre oameni, înconjurați de obiecte care devin mici plăceri, inexistente pentru el. Singurul lucru de care este atașat cu adevărat Gombo este urga, bățul care vestește întreaga lume că între el și soția sa încă mai există pasiune.

Dar trezirea din acest firesc molcom va veni cînd se va aștepta mai puțin, din partea unui rus bețiv, care se rătăcește în tinutul fără orizont. Gombo îl va invita în “casa” lui și îl va pune la masă, zîmbind și cîntînd, vorbind cu el în limbajul semnelor. Între cei doi se va lega o prietenie atît de adîncă, încît mongolul îl va juta pe Sergei atunci cînd acesta va intra la pușcărie și îl va acompania într-o călătorie bizară pentru el într-un club, chiar dacă se va simți un străin în acel spațiu.Împreună cu Sergei, Gombo se va aventura pînă în oraș pentru a-și salva căsnicia, acolo unde va alege să cumpere un televizor și o atenă satelit, crezînd că își va mulțumi familia, mai mult decît ar face-o îndeplinind scopul pentru care a plecat de acasă. Atît de profund va fi impactul pe care îl va avea acest obiect asupra mongolului, încît va cădea, din pricina beției, într-un vis straniu în care își pierde soția în brațele lui Genghis Khan și moare captiv în micul ecran al televizorului, alături de noul său camarad. O scenă extrem de interesantă, care ne arată într-un mod fantezist ceea ce se rupe în viața liniștită a unora atunci cînd intervine pe furiș modernitatea. Însă Gombo nu va lăsa acest val să intervină între dorința lui de a-și iubi soția, înfingînd urga în pămînt încă o dată.

Urga (Close to Heaven sau Territory of Love) este un film tipic rusesc, cu accente de umor și scene grele care gîdilă mintea privitorului, despre coliziunea dintre vremurile de azi și cele de mîine, care nu afectează nici cît negru sub unghie mersul firesc al sentimentelor.

Nikita Mikhalkov apare in Urga la minutul 55, mergand pe bicicleta prin multime. Un cameo foarte reusit!

Name: Urga
Director: Nikita Mikhalkov
Year: 1991
Actors: Badema, Bayaertu, Vladimir Gostyukhin
Awards

5 thoughts on “Urga sau Modernitatea

      1. Fiindcă întoarcerea la simplitate e primordială. Când te gândești că ne trebuie atât de puține uneori pentru a fi fericiți… Filmul acesta e un exemplu concret în această privință.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s