The Tree of Life sau Relația

Da, un film impresionant din multe puncte de vedere, recunosc că a trebuit să îl vizionez de două ori ca să mă lipesc de el, pentru că prima dată am privit mult prea superficial ansamblul, catalogîndu-l drept un film forțat. Și cînd l-am închis după primele 45 de minute, mi-am amintit că acest film este realizat de un mare regizor, Terrence Malick, de al cărui Days of Heaven nu am putut trece multă vreme, iar asta înseamnă că trebuie să fie ceva mai ascuns decît marele vizual. Așadar am căscat ochii mai bine și am văzut că în spatele poveștii pe care o prinde toată lumea cu ușurință, cea cu familia și băiatul care asistă neputincios la toate întîmplările și pierderile și cîștigurile pe care le avem de-a lungul vieții, se mai ascunde ceva: desigur, nu greu de ghicit, nașterea Universului, dar nu atît nașterea lui, cît durerile suportate la nașterea lui. Și cheia spre această descoperire este muzica.

Sute de acorduri profunde, dureroase, care culminează în momentele vizuale dramatice. Vom vedea cum zîmbetele și clipele de fericire sunt secundele de odihnă ale universului, el explodînd odată cu sufletul uman, cu nervii și cu pasiunile microcosmosului. O relație superb ilustrată: macro și micro cosmos, două paralele, care seamănă atît de bine, încît nu s-ar putea niciodată întîlni. Pe scurt, putem interpreta viața omului ca pe o autosuficiență, el nu are nici o putere, dar poate trăi liniștit, fără să fie conștient de macro, deși nu ar fi nimic fără el. Universul, însă, va strivi omul într-o clipă, doar pentru că poate exista în absența lui.

Un film poetic, care duce vizualul la o întîlnire periculoasă cu auditivul, o confluență frumos exploatată de Terrence Malick, un film ușor abstract, care aproape că tinde înspre un arthouse. Un film despre ignoranță, durere, timp și putere, despre univers, în lipsa omului și despre om în prezența universului.

Name: The Tree of Life
Director: Terrence Malick
Year: 2011
Actors: Brad Pitt, Sean Penn, Jessica Chastain
Awards

10 thoughts on “The Tree of Life sau Relația

  1. L-am văzut şi mi s-a părut o construcţie fals catalogată magistrală. Poate ar trebui, vorba ta, să-l mai văd o dată. Deşi nu cred că aş mai avea răbdare să caut sensuri ascunse într-o temă destul de… uzată şi uzitată.

    1. Nu te contrazic, este un film voit artistic, adică ușor forțat, dar dacă vei mai avea răbdare încă o dată eu îți recomand să îl asculți, mai degrabă decît să îl vezi. Din punctul de vedere al cuvintelor și al muzicii consider că este o construcție aproape magistrală.

  2. am auzit ca multi il critica pentru ca este prea artistic, eu zic ca tocmai asa il face special. este o opera de arta la propriu, mie mi-a placut foarte mult din toate punctele de vedere

    1. Eu cred, in rautatea mea, ca lumea il critica pentru ca este american. Daca era european cred ca devenea un arthouse modern. Si eu l-am catalogat gresit la inceput si inca am in minte lucruri pentru care nu il consider un foarte mare film. Ce conteaza este ca lasa o impresie, starneste ceva.

  3. e o adevarata opera de arta, nu degeaba a primit si nominalizarea la Oscar pentru cel mai bun film…sigur se incadreaza in categoria “1001 filme de vazut intr-o viata”…

    1. Cu cît văd/aud mai multe vorbe dulci la adresa lui cu atît mă faceți și pe mine să cred că filmul chiar este o operă de artă, deși nu l-am catalogat așa de la început.

  4. Malick e un adevarat poet filozof. Eu sunt mare fan si the tree of life se numara printre filmele mele preferate.Stai linistita ca nici mie nu mi-a placut Days of Heaven, dar Badlands a fost excelent.

    1. Se intelege ca nu mi-a placut Days of Heaven? :)) Il ador! L-am gustat atat de mult… iar Badlands nu am apucat sa vad, dar acum ca mi-l recomanzi in voi vedea in vacanta😀

Leave a Reply

