Mar adentro sau Cronica unei morți așteptate

Ieri, în singura mea zi cu adevărat liberă din săptămîna care tocmai a trecut am avut plăcerea de a-mi face curat în arhiva de filme. Este o muncă ce mă încîntă de fiecare dată, pentru că reușesc să îmi amintesc cîte ceva din tot ceea ce dețin și să revăd mental frînturile favorite. Și tocmai cînd făcea inventarul, pentru a decide ce păstrez (doar ce mi-a plăcut cu adevărat) și ce arunc, mi-am dat seama că am adunat ca hîrciogul fel de fel de filme spaniole, unele mai reușite, altele mai puțin. Deși credeam că vasta mea colecție este formată mai mult din cele asiatice și franceze, am descoperit că în ultimii doi ani am început să stau cam bine la capitolul latino movies. Iar dintre toate peste care am dat ieri, Mar Adentro mi-a rămas cel mai tare lipit de retină, cu superba lui scenă de călătorie a minții și atmosferă apăsătoare.

Filmul în regia (cunoscutu)lui Alejandro Amenábar prezintă povestea, inspirată din fapte reale, lui Ramón Sampedro, un bărbat imobilizat la pat, care luptă cu lumea pentru a obține ceea ce își dorește cel mai mult: moartea. Un subiect greu, eutanasia, este livrat în pachete de cadre cu substraturi antitetice: moarte vs. viață, iubire vs. ură, înger vs. demon.

Fiecare calup ni-l prezintă pe Ramón încercînd să obțină ceea ce vrea cu orice scop. Aduce acasă o avocată care îl susține și vrea să îi convingă pe toți că este cea mai bună soluție pentru el. Tot acest demers este, oarecum, în contradicție cu firea bărbatului și cu dorințele celor care îl înconjoară. Un susținător fervent al vieții, chiar și în condițiile date, este Rosa, o localnică ce, treptat, se îndrăgostește și se luptă cu el pentru a-i demonstra că nu trebuie să aleagă moartea. Ramón, însă, pare că îi urăște entuziasmul și falsa speranță. Deosebit de frumos creat acest triunghi, de ce nu amoros, între un bărbat care își dorește moartea, o femeie care îl înțelege mai mult decît este cu putință și o alta, care îl vrea viu cît mai mult timp posibil.

Pe scurt, Mar Adentro este lupta continuă pentru moarte, a celor captivi în viață.

Name: Mar Adentro
Director: Alejandro Amenábar
Year: 2004
Actors: Javier Bardem, Belén Rueda, Lola Dueñas
Awards: Oscar – Best Foreign Language Film; European Film Awards – Best Actor, Best Director

4 thoughts on “Mar adentro sau Cronica unei morți așteptate

  1. Mi-am amintit că mi-ai permis să-ţi fac nişte sugestii pentru filme de recenzat. Aşadar, temă pentru acasă, ca pe vremuri, El Secreto de sus ojos şi Celda 211. Pentru început🙂

      1. Știi cum e, depinde de unghi. Eu am indentificat în el cîteva cunoștințe și am făcut fără să vreau alte conexiuni🙂 Atunci, dacă nu te ferești de filmele mai … încete îți recomand unul foarte drag mie Batalla en el cielo

Leave a Reply

