Good Bye Lenin sau Speranță pentru nostalgici

Ni s-a întîmplat tuturor să ne trezim cu recomandări de filme, prin care suntem categorisiți. “Am văzut cutare film, e ciudat, e pe gustul tău”. Recunosc că de multe ori am ales să nu merg pe mîna altor oameni, cu foarte puține excepții. Iar în seara aceasta mi-am amintit de prima mea abatere și de fraza cu care mi-a fost recomandat: “Este tristuț, o să-ți placă”. Și pentru că mă aflam într-un chef nebun de vizionat “altceva” am ales să risc (și bine am făcut).

Goodbye Lenin este un film superb, cu episoade triste și amuzante, pline de nostalgii, care spune în aproape două ore istoria căderea unui regim și a oamenilor care credeau în el. În 1989, mama lui Alex, intră în comă profundă din care se trezește 8 luni mai târziu, cînd comunismul începe să plece pe furiș din Germania de Est. Pentru că medicii îi recomandă băiatului să nu o supună nici unui stres, deoarece este încă fragilă, Alex realizează că (știind că mama sa este o femeie care susținea regimul și ideologia aceea cu toată ființa) nu îi poate da vestea care pe el îl bucură. Treptat, tânărul creează o lume falsă, în care mama sa poate trăi la fel ca înainte de capitalism. Iar străduința băiatului naște momente tragi-comice, cum este cel în care caută borcane și alimente cu etichete comuniste, pentru a nu trezi nici o suspiciune.

Deși în fața noastră se derulează un film cu iz de nostalgie, amuzant și deprimant în același timp, vedem cum în spatele poveștii băiatul încearcă să ducă o viață normală, să se bucure de relația pe care o are și să trăiască la fel de bine în ambele lumi. Imposibilitatea de a se dedubla va face pereții să cadă.

Name: Good Bye Lenin!
Director: Wolfgang Becker
Year: 2003
Actors: Daniel Brühl, Katrin Saß

2 thoughts on “Good Bye Lenin sau Speranță pentru nostalgici

  1. E, într-un fel, şi un film despre rezistenţa la schimbare, dar acea rezistenţă nu născută din pură încăpăţînare, ci din convingere aproape ştiinţifică. Merită vizionarea, cu siguranţă!

    1. Așa este! Și acum că l-am revăzut mă gîndesc că este vorba puțin și despre adăpostul pe care îl poate oferi incapacitatea de a percepe realitatea. Să trăiești într-o lume creată de alții, pe gustul tău, nu sună rău. Desigur că în film este vorba despre cu totul altceva, dar am spus-o și o mai spun, fiecare se vede pe sine🙂

Leave a Reply

