Seul contre tous sau Filmul perlă

O bătălie între om și lume, o revoltă împotriva tuturor. Așa ar suna pe scurt filmul extraordinar al regizorului francez Gaspar Noé. Caracterizat de imagini dure și acțiuni care te fac să întorci ochii de la ecran, Seul contre tous are în centru un mesaj delicat: toți pierdem în lupa cu sinele. Dar pînă reușim să ajungem în centrul acestei idei trebuie să parcurgem viața personajului principal, un măcelar: a fost abuzat în copilărie, a fost părăsit de nevastă, a avut grijă de fiica sa autistă, o abandonează, o caută doar ca să înceapă cu ea o relație incestuoasă, omoară un tînăr, intră în pușcărie, se recăsătorește, devine alcoolic, își lasă noua soție însărcinată, aproape o omoară în bătaie, își pierde locul de muncă, încearcă să o ia de la capăt, ratează. În jurul acestor instantanee se învîrte acțiunea filmului. În spatele lor, stau alte întîmplări, pe care nu le descoperim în imagini.

Pe fundal, auzim vocea naratorului, măcelarul, care ne poartă de la o secvență la alta. Așadar, vom vedea cum de data aceasta (rar întîlnit în cinematografie) verbalul este liantul între toate imaginile haotice ale filmului. Dacă l-am privi fără sonor, Seul contre tous ar fi un amalgam de fotografii în care am recunoaște un singur bărbat și am regăsi o depresie profundă pe chipurile tuturor personajelor.

Nici personajul principal nu este ales la întîmplare. Gaspar Noé folosește măcelarul în scurtmetrajul său Carne , care este, de fapt, începutul filmului Seul contre tous (acțiunea din scurtmetraj merge pînă în punctul în care măcelarul intră în închisoare) și în filmul pe care îl va regiza după Seul contre tous, Irréversible (unul dintre vecini este măcelarul care spune cum a fost arestat pentru că și-a molestat fiica). Am putea spune chiar că regizorul insistă să ne arate ce existență mizeră duce acest om, și cît de jos poate coborî el.

Dar, deși titlul filmului plasează măcelarul împotriva lumii, vom observa că toate întîmplările sunt  invers generate și prezentate (un semn că bărbatul nu îți asumă nici o vină, pînă în finalul filmului). Bărbatul ia deciziile pe care le ia pentru că este cuprins de paranoia: odată cu noua căsătorie, îi încolțește în minte că tocmai a făcut cea mai proastă alegere a sa, deoarece femeia cu care s-a căsătorit îi face promisiuni de care nu se ține. Încearcă să scape de ea plecînd în căutarea fiicei sale, pe care vrea să și-o transforme în amantă, dar nu reușește. Definiția existenței individului din instantaneele finale ale filmului este ratarea. Nu se poate sinucide, nu poate să-și îndeplinească dorința, nu mai poate omorî pe nimeni, nu mai poate fugi, nu mai poate trăi.

Nume: Seul contre tous
Regie: Gaspar Noé
An: 1998

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s