Shi sau Studiu asupra amănuntelor

Viața pînă la cel mai mic detaliu al său. Printre cadre lungi și acțiune latentă, descoperim că Shi,  filmul regizorului corean Chang-dong Lee, ascunde laitmotive ale cinematografiei asiatice: obsesia pentru o existență dreaptă, fără abateri, pentru ceea ce este corect și pentru ceea ce este frumos. Așadar, avem o femeie trecută de 60 de ani, care descoperă că are Alzeihmer și vrea ca, înainte să uite toate cuvintele, să învețe cum să scrie proezii. Se înscrie la un curs de acest gen și se ascunde de problemele de zi cu zi în exercițiile pe care le învață de la profesorul său. În afara poeziei, însă, Mija, este o bătrînă care are grijă de nepotul său, despre care descoperă că a violat o fată, lucru care îi dă peste cap întreaga viață simplă.

Filmul evoluează încet, camera urmează fiecare mișcare a personajelor (în special a celui principal) iar acțiunea aproape că nu există. Interesant și frumos este faptul că fiecare secvență ascunde ceva, o idee, care va fi de folos privitorului în elucidarea finalului. Pentru că, da, Shi este o peliculă cu final aparent deschis, pentru cei care nu a au urmărit cu ochii larg deschiși și cu mintea ascuțită, și cu final tragic pentru inițiați, mai ales pentru cei care știu ce acțiune precede genericul din finalul unui film asiatic.

Dar pentru a înțelege mai ușor cum ajunge regizorul la un final atît de surprinzător, Shi poate fi privit din trei puncte de vedere, cele trei obsesii care se ascund în spatele acțiunii. Și astfel, avem obsesia pentru existența lineară, ilustrată prin gesturile dure (în disonanță cu partea artistică) ale Mijei, sfaturile pe care i le dă nepotului său, dar, mai ales, forța cu care universul său este distrus atunci cînd află că băiatul a fost părtaș la un viol.  În timp ce în jurul său totul se prăbușește, femeia își găsește un punct de sprijin (și eu element care îi va fi soluție în final) într-un curs de poezie, pe care și-l dorește de mult timp. Treptat, dezvoltă satisfacția într-o teamă, aceea de a fi incapabilă să scrie frumos, de a nu putea reda în cele mai potrivite cuvinte tot ceea ce îi face plăcere. Frică de care se va vindeca în momentul în care va alege să urmeaza obsesia de a fi corectă.

Pe scurt, Shi este o analiză în amănunt a microcosmosului aflat în agonie.

Nume: Shi (Poetry)
Regie: Chang-dong Lee
An: 2010
Premiu: Cel mai bun scenariu, Cannes 2010

4 thoughts on “Shi sau Studiu asupra amănuntelor

  1. Un film intr-adevar f. frumos, diferit de cele cu care suntem obisnuiti, delicatetea si sensibilitatea specific asiatice, sunt maestri in a spune enorm de mult cu o economie incredibila de mijloace.

      1. Pana sa ne obisnuim, ne mananca filmele americane; oricum, bine ca mai exista cate un Shi…pt. cei care suntem hotarati sa nu ne lasam “mancati”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s