Edward Scissorhands sau Tipologia omului foarfecă

Nu știu de ce, dar atmosfera de afară mi-a adus aminte de Edward Scissorhands. De fapt de o anumită scenă din acest film, superbă după părerea mea, cînd omulețul cu mîini foarfecă sculptează în gheață și “produce” fulgi uriași de zăpadă. Povestea o știm cu toții, în mare, dar mie îmi place (la fel cum am făcut și cu Labirintul lui Pan) să găsesc altceva în spatele personajelor, interpretare bineînțeles exagerată, un exercițiu pe care îl recomand oricui are puțin timp liber. Acum, că am revăzut Omul foarfecă și știam deja ce frumusețe (și aici mă refer la impactul vizual al filmului) mă așteaptă, am acordat mai multe timp studiului personajelor. Și pe lîngă tristețea lui Edward de a fi rămas incomplet m-a surprins mai mult ideea de creatură neterminată, de stopare a unui proces care poate întregi un om și urmările acesteia. Și așa am ajuns să privesc prin absurd foarfeca precum o absență a dezvoltării, a finalizării. Am creat mental o nouă tipologie umană. Un om foarfecă este un om care a întrerupt ceva în existența sa, care nu s-a format pe deplin într-un domeniu (nu neapărat muncă sau școală) și care activează în viață greșit. Dacă luăm exact cazul filmului, omul foarfecă poate fi acel copil care nu se dezvoltă din cauza sufocării părinților, poate fi discipolul care, abandonat de maestrul său prea devreme, o ia pe o cale greșită în propria cercetare, sau chiar un om simplu, care a rămas dintr-odată fără nici un scop, fără nici un țel și încearcă să facă lucrurile corect, fără succes.

Dacă nu mergem atît de departe putem să mai observăm o tipologie: ciudatul. Dar nu orice fel de ciudat, ci acel ciudat care te face să regreți că nu ești ca el, pentru că este cel mai bun din tagma sa, dar și cel mai bun dintre normali într-o anumită părticică. Exact așa cum Edward este bun la tot ceea ce poate folosi o foarfecă și groaznic la tot ceea ce implică existența normală, de zi cu zi a celorlalți.

Totuși, este un drum lung pînă la aceste torii, care se nasc în mintea fiecăruia, mai mult sau mai puțin obosită sau turmentată și pînă la ele avem de-a face cu un film superb, cu alură de poveste și final de tragedie. Pe scurt și la prima vedere Edward Scissorhands este un film de dragoste, o dramă romantică și care, poate, e bine să rămînă la o “primă vedere”.

Nume: Edward Scissorhands
Regie: Tim Burton
An: 1990
Actori: Johnny Depp, Winona Ryder

One thought on “Edward Scissorhands sau Tipologia omului foarfecă

Leave a Reply

